Föreningen – presentation och historia

Det här är Sunne Båtklubb

Hösten 1991 samlades 4 grabbar; Åke Nilsson, Ulf Obbarius, Roland Nilsson och Lasse Nordström.
Man bestämde sig för att starta Sunne Båtklubb. Det kom ca 25 personer till brandstationens lektionssal, som då bildade klubben.

Vintern 91/92 träffades man för att hugga granslanor till sjömärken, som idag är utbytta till plastmärken.

Marinan började ta sin utformning med bryggor och en sjöbod, som skänktes av Åke Nilsson, och som hade varit en gammal tvättstuga nere på Strandvägen tidigare.

93/94 började arbetet med sjökort över hela Frykensjöarna, det blev ett samarbete med Torsby Båtklubb och Nedre Frykens BS. Även ortsbefolkningen runt sjön samt fiskevårdsföreningarna hade vi ett stort samarbete med.

Bryggarbetet fortsatte med landbryggan och flytbryggor samt en ny sjösättningsramp.

1996/97 hade vi camping på barkstationen under Fryksdalsdansen då vi byggde upp ekonomin till den nya klubbstuga som vi köpte sommaren 1998.

I slutet av 90-talet påbörjade Rottneros Marina att byggas.
Där finns idag 21 båtplatser, en Frejabrygga, toalett och sjösättningsramp. Det har blivit en riktigt trevlig utflyktsplats för båtfolket i Fryken.

2004 byggde seglarsektionen en brygga för 15 segelbåtar.
Under 3 år har seglarskola bedrivits för ungdomar och vuxna.
Fem stycken segeljollar har införskaffats, varav en har Fryksdalens Sparbank sponsrat med.

Under början av 2000-talet byggde vi två stycken nya flytbryggor på västra stranden och 2007 slutfördes byggnation av en 150 meter lång landbrygga som gav ett 50-tal nya platser.

Till säsongen 2012 byttes den inre av de två flytbryggorna ut till en modern trä/betong-brygga inklusive nya Y-bommar.

Totalt finns det ca 140 båtplatser i Sunne marina. Tillkommer gör ett 20-tal platser i Rottneros marina. Medlemsantalet ligger stabilt mellan 250 och 300 betalande medlemmar per år.